Houllebecqs Underkastelse


UnderkastelseHoullebecqs nya bok Underkastelse är en dystopisk roman om hur muslimska brödraskapet vinner presidentvalet i Frankrike mot nationella fronten. Huvudpersonen är en manlig universitetslärare. Huollebecq har fått till den obehagliga känslan bra. Något kryper sig på, men vad? Borde man oroa sig? Huvudpersonen låter sig dras med och jag funderar på om han gett upp efter att hans kärlek flyttat utomlands, om han agerar för att få personlig vinning, är rädd, vill rädda sitt eget skinn eller helt enkelt är lat och tar den lättaste vägen.

De råa sexskildringarna är ett kapitel för sig, men jag tänker att sådana scener fyllde en funktion när Houllebecqs Elementarpartiklarna blev film. De visade på något rått och känslokallt, meningslöshet och manlighetens förfall. Själv tycker jag inte om när ordet fitta används frekvent, analsex är regel, kvinnorna ofta saknar trosor och rakade underliv beskrivs som oskuldsfulla. Är det dålig fantasi eller vill författaren visa på något i samhället? Just de bitarna tråkar ut mig, men annars är det här en spännande bok som tål att läsas igen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lactacyd tvål räddar håret

När jag var liten var jag bråkig och jag är fortfarande påhittig