Att avsluta ett plusgirokonto - Varför jag avskyr Nordea

Sedan min bror dog har mamma och jag behövt avsluta flera bankinnehav och abonnemang. Det svåraste var att avsluta plusgirokontot som han hade till sitt lilla hobby-företag. Han skulle inte gilla att jag kallar det hobbyföretag, men ändå. Min bror hade plusgirokontot i Nordea av alla banker. Jag tycker illa om Nordea och valde att avsluta mitt konto för många år sedan och istället bli kund i en modernare och smidigare bank. 

Min bror hade ett litet bosparande i Danske Bank och några små innehav i Avanza Bank. Det gick förvånansvärt lätt att avsluta dessa. Mamma och jag förberedde papper och skrev under. Vi behövde visserligen vidimerade kopior på både bouppteckning, våra ID-handlingar och mammas arvsavstående till förmån för mig, men det ordnade vi. Jag fyllde i blanketterna, vi båda skrev under. Jag skrev adresser på de stora vita A4-kuverten och mamma fick posta dem. Redan efter några dagar var allt avslutat, pengarna och aktierna överförda till mig och mamma hade fått brev om avsluten. Jag tappade hakan, jag som hade trott att jag skulle få ringa och tjata eller alternativt skicka in ännu fler vidimerade papper av något slag.

Nu tog vi mod till oss och skickade in de förberedda papperen till Nordea. Visserligen var firmatecknaren (min bror) död och vi kan väl inte ha räknats som firmatecknare, men vi skrev under. Det blir enklast om den lilla summan på plusgirokontot får gå in på min mammas konto i Nordea, tänkte jag. Vi fyllde i det i papperen.

Mamma postade papperen till Nordea och inget hände. Inget brev, ingen bekräftelse. Jag började därför ringa Nordea och tjata. Det gick uselt, för väntetiden hos deras kundservice är till att börja med vanligtvis 40 minuter. Jag ringde medan jag jobbade hemifrån och satte telefonen på högtalare.

De som svarade menade att enbart min mamma borde vara dödsbodelägare och ha rätt att företräda dödsboet. Om jag ville företräda dödsboet i kontakt med Nordea måste jag först ladda upp kopia av dödsfallsintyg och mitt personbevis för att styrka att min bror är död och att jag har samma föräldrar som han. 

När jag laddat upp dokumenten (vilket man kan göra även om man inte själv är kund), ringde jag igen och väntade 40 minuter. Nej, det tar flera dagar innan dokumenten laddas upp på riktigt och kan ses av kundservice, fick jag veta. Jag blev riktigt arg.

Sagt och gjort, jag väntade. Veckan efter ringde jag igen om väntade 35 minuter hos Nordeas kundservice. Kvinnan som svarade meddelade att jag måste ringa Företagskundservice istället, eftersom det gällde avslut av ett plusgirokonto. Det kunde någon väl ha sagt från början... Jag ringde Företagskundservice och de svarade direkt! Trots att det gällde ett litet konto i en enskild firma.

Då vet vi det! Vanliga, olönsamma privatkunder får vänta minst 40 minuter i telefonkö och hos Företagskundservice svarar de direkt. Kan det bero på att företag till skillnad från privatpersoner är lönsamma kunder?

"Det är avslutat", sa mannen som svarade när han fått alla uppgifter. "Vad bra" sa jag. Är det insatt på min mammas konto? "Det kan jag inte säga", sa mannen. "Jaha", sa jag. "Då får väl min mamma gå till ett kontor och be om ett kontoutdrag. Hon gör aldrig ärenden på telefon eller på nätet." De kunde väl ha erbjudit sig att posta en bekräftelse, men icke.

Till saken hör att Skandiabanken gick med på att skicka ett kontoutdrag till dödsboet med posten bara genom ett telefonsamtal från mig. Inget tjats om att ladda upp dödsfallsintyg eller personbevis.

Efter allt detta strul fattade jag ett beslut; bäst att dödstäda medan tid är, mina efterlevande ska inte behöva avsluta så många banker i framtiden. Jag avslutade det skräpande sparkontot i SBAB som jag haft i många år av oklar anledning. Vilken lättnad och jag hatar fortfarande Nordea.



 

 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lactacyd tvål räddar håret

Matuppror vecka 12