När jag var liten var jag bråkig och jag är fortfarande påhittig

Min dotter är nu sex år gammal och jag tycker ganska ofta att hon är besvärlig, men hon är i alla fall snäll i skolan. Hon är också underbar, söt och påhittig. Det roligaste just nu enligt henne? Jo, att blanda havregryn med vatten i köket och hälla ut det... 

På morgonen väljer hon kläder själv och jag har inget att säga till om. Hon har sina egna idéer och jag kan inte alltid bestämma över henne. Det är nog som det ska vara, men visst kan det kännas jobbigt. 

När jag själv var mellan 6-8 år gammal var jag bråkig, men mest i skolan. Det hände att jag slog andra barn, jag var ofta arg och när jag så småningom fick kompisar tog jag rollen som stökig gängledare ett tag (vem hade kunnat tro det om mig idag?). 

Jag hittade helt enkelt på upptåg som mina nya kompisar inte skulle ha vågat göra själva och tog med dem på det. Sno sexornas gömda godis, dyka efter pantburkar i soptunnor (och köpa choklad för pengarna givetvis) och klättra på cykelställstaket. Kompisarna gillade att det hände saker runtomkring mig, ja jag tror till och med att de hade roligt. Jag fick ta all skit när fröken blev arg. 

Mitt problem var annars att jag lärde mig läsa rekordsnabbt och var understimulerad och uttråkad. Hela tiden skulle man vänta på långsamma killar. Jag gjorde klart mina skoluppgifter på fem minuter om det gällde Lästräna-boken.

Just det där med att det händer saker runt omkring mig har killar uppskattat när jag blev äldre. Många män har som bekant ett torftigt socialt liv och sitter mest hemma med datorn eller ser på tv om de saknar flickvän. Jag skulle kunna göra en lång lista över positiva saker jag bidragit med i expojkvänners liv, men jag nöjer mig med några saker.

Jag har tagit med dem på sociala aktiviteter, lagat god mat, planerat semestrar, ordnat middagar och gett dem tips om växter, inredning, utrensning av kläder och tömning av vindar. Här händer det grejer och deras liv förändras. Vi har gått på bio och hängt på stan. Plockat svamp. Även deras ekonomi har jag förbättrat med tips om sparande, fonder och nischbanker. 

När jag sedan har bidragit med en massa saker vill killen fortsätta hänga, men jag har tröttnat...



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lactacyd tvål räddar håret